Avdelningar

Scout i mössa och halsduk som tittar in i kameran och lerVi har avdelningar för barn från förskoleklass upp till unga vuxna.

I vår scoutkår finns det avdelningar för Familjescouting (6-7 år), Bävrar (7-8 år), Spårare (8-9 år), Upptäckare (10-12 år), Äventyrare (12-15 år) och Utmanare (15-18 år).

Varje avdelning träffas en gång i veckan, oftast vid scoutgården i Linghem. En sådan träff kallas scoutmöte. Scoutmötena är kärnan i vår verksamhet. Ibland åker vi iväg på utflykter och lekfulla tävlingar där vi får testa våra kunskaper. Avdelningarna ordnar egna övernattningar och vi åker på hajk och läger i närområdet.

De som vill åker också iväg på större läger, till exempel distriktsläger där vi träffar andra scouter Nordöstra Götaland eller stora läger – Jamboree – som samlar tusentals scouter från hela landet och ibland också scouter från våra grannländer.

För de lite äldre scouterna och ledarna finns också massvis med kurser att åka på, i friluftsliv, ledarskap eller hantverk. Man kan också åka på hajk eller läger utomlands.

Vi försöker att vara utomhus så ofta som möjligt, men vi hittar också på mysiga och spännande saker i vår scoutstuga. Vi provar på allt möjligt och lär oss genom att testa. Laga mat och göra upp eld är återkommande och roliga aktiviteter.

Gå med i vår kår och testa scouting

Det är klart att du vill bli scout! Anmäl dig till Linghems Scoutkår eller mejla oss på scouternalinghem@gmail.com.