Att vara scout i Linghems Scoutkår

Brev med Scout-i-test-sigillÄventyr på riktigt! Hos oss kan du uppleva äventyr i naturen, upptäcka nya sätt att lösa problem eller bara ha kul tillsammans medan vi utforskar världen. Vad vill du göra idag?

I scouterna får du lära dig genom att själv få prova på nya saker. Vi utgår från scoutmetoden som får scouterna att växa som individer och bli redo för livet. I den lilla gruppen, patrullen, får du nya kompisar och öva på att leda dig själv och andra. På våra avdelningsmöten gör vi olika aktiviteter tillsammans. Vi lär oss successivt att klara oss själva i skog och mark och i samhället i övrigt.

Alla våra ledare ska ha gått Scouternas grundläggande utbildning Trygga möten. Det bidrar till att alla våra scoutmöten ska vara trygga och en plats där alla är välkomna.

När kan jag bli scout?

Scout kan du vara hela livet. I Linghems Scoutkår kan du börja med Familjescouting när du är 6 år (förskoleklass) tillsammans med en vuxen. När du är 7 år  är du redo att bli Bäverscout. Sedan blir du Spårare, Upptäckare, Äventyrare och Utmanare. Om du vill kan du fortsätta vara ledare, men för att vara ledare har vi inte något krav att du ska ha varit scout tidigare.

Vad gör vi?

De tre vanligaste svaren på varför man är scout: Kompisarna, Åka på läger, Prova på nya saker. Allt det gör vi i Linghems scoutkår.

I Scouterna får barn och unga möjlighet att utvecklas utifrån sina egna förutsättningar. Vi arbetar inom fem områden: i tanken, som en del i en grupp, i sina relationer med andra, i sin tro och rent kroppsligt. Det här gör vi genom olika aktiviteter, där scouterna får utforska och lära sig nytt och samtidigt fundera på vad något betyder för mig och andra. Därigenom utvecklas scouterna till ansvarsfulla världsmedborgare.

Alla aktiviteter genomsyras av att vi ska ha roligt och därigenom lära oss. I takt med att scouterna växer och blir äldre får de mer ansvar för att planera och ta ansvar för sin egen verksamhet och också prova på att leda yngre scouter. Scoutmetoden ger strukturen för detta.

Hajk och läger

Att åka på hajk eller läger är ett riktigt äventyr för de flesta scouter, oavsett hur gammal man är.

Varje termin försöker vi genomföra en övernattning eller hajk (dags- eller helghajk) i varje avdelning. På sommaren brukar vi åka på ett större läger tillsammans med andra kårer.

Från att du är Upptäckarscout kan du åka på läger i Sverige och i världen anordnade centralt av Scouterna.

Testa scouting med oss!

I början av höstterminen brukar vi ha två prova-på-tillfällen då alla är välkomna till scoutgården i Linghem för att testa scouting. Är du nyfiken på att testa scouting vid ett annat tillfälle kan du anmäla dig via webbformuläret eller mejla till Linghems Scoutkår. Då undersöker vi om det finns plats i en avdelning i rätt åldersgrupp. Du kan prova att vara med två gånger innan du bestämmer dig om du vill börja hos oss.