Vi har en vinnare!

14 april, 2024 av Jessica
Skylt med pil och texten Scouter på vandring.

Filbyterrundan 2024 blev en blåsig tillställning, men det stoppade inte scouterna som med gott mod tog sig an utmaningarna runt om i Linghem.

Låt oss dela en kort intervju med en patrull trötta spårarscouter som pustade ut i scoutgården efter genomförd runda:

Har ni haft roligt?
– JAAAA.

Var det något som var jobbigt?
– Att GÅ!

Vad var roligast?
– Att rulla ned för Himnafjället!
– Vatten!

157 spårarscouter har idag fått lära sig hur man samarbetar, att man kan orka hela vägen hem, att man kan ha kul med sina kompisar och att vatten är blött.

De fem första placeringarna i årets runda blev som följer:

1. Hanekinds Scoutkår, patrullen Minidjuren/Pandorna på 65 poäng.
  2. Berga Scoutkår, patrullen Blå Bergatroll på 61 poäng.
  3. Landeryds Scoutkår, patrullen Hökarna på 60 poäng.
  4. Mjölby Scoutkår, patrullen Mjölby 1 på 59 poäng.
  5. Valla Scoutkår, patrullen Spårarna på 57 poäng.

Starkt jobbat!

Rätt svar på utslagsfrågan var 1250cm, och där var Vifolka scoutkår, patrullen Drakarna närmast med 1100cm.

Väl kämpat i blåsten alla spårarscouter!

Scouter äter matsäckslunch utspridda i en tallbacke bredvid en grillplats med tak.
I en blåsig tallbacke fick scouterna en välbehövlig lunchpaus.
Scouter med ryggen åt fotografen kastar livlina i rockringar.
Livlinekastning var en av stationerna där scouterna fick pröva sina färdigheter. För några var det första gången, andra hade testat tidigare.

Och så hade Scouternas grundare, Robert Baden Powell, tappat sin hatt i blåsten. Här är några av de huvudbonader han fick låna av Spårarscouterna.