St Georg-firande och nya kårhalsduken

25 april, 2024 av Jessica
St Georg-firande i Stratomtabacken.

I år har vi firat Scouternas skyddshelgon St Georg även i Linghems scoutkår. Dock valde vi att hålla firandet den 25 april, istället för den 23:e som är den traditionella dagen för detta firande.

Hela kåren samlades vid scoutgården för att gå en kort tipspromenad till Stratomtabacken där vi hade lägerbål med både hotantotan och lägerbålssånger. Eftersom det var några år sedan vi firade St Georg senast så var det många ledare som fick förtjänstmärken för sina insatser i kåren.

I ganska många år har vi använt den nationella halsduken, Sverigehalsduken, istället för en kår-unik halsduk. Nu var det äntligen dags att dela ut den nya halsduken till scouter och aktiva ledare. Halsduken har tagits fram tillsammans med de äldre scouterna som har kommit med idéer och förslag på färger och band. Hädanefter kommer du att känna igen en Linghemsscout på den mörkgröna halsduken med limegrönt och vitt band. Vill du också ha en ny Linghems-halsduk, även om du inte är scout eller aktiv ledare, så går den att köpa till självkostnadspris.

Vi hoppas att många kommer att trivas i sin nya halsduk och bära den med stolthet.

Scoutskjorta och nya linghemshalsduken med mörkgrön botten och limegrönt och vitt band, bild framifrån.
Linghems nya halsduk som har mörkgrön botten med limegrönt och vitt band.