Scoutdräkten och märken

Ärm på scoutskjorta med märkenVi scouter känns lätt igen när vi bär scoutskjortan eller andra scoutkläder.

Grundplaggen i scoutdräkten är en scoutskjorta, t-shirt eller piké med märken och scouthalsduk med sölja. När alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik och det skapar gemenskap. Det finns många andra grupper som också skaffar sig gemensam tröja eller dräkt för att markera sin grupptillhörighet och för att stärka sammanhållningen, till exempel fotbollslag.

Köpa scoutdräkten

Du kan köpa scoutdräkten, scoutmärken, andra snygga scoutkläder och massor av coola scoutprylar i Scouternas egen shop. Det finns möjlighet att prova på kansliet i stan, men det går inte att köpa kläder där.

Kolla gärna med kåren eller avdelningen innan du handlar, eftersom det ibland görs gemensamma beställningar.

Har du det tufft ekonomiskt kan du söka stödbidrag från Scouterna för att köpa scoutskjorta eller annan utrustning. Läs mer och ansök från Scouternas stödfond.

Begagnat är bra – köp och sälj scoutskjortor!

I hallen på scoutgården finns ofta fina, begagnade scoutskjortor till salu. Du betalar enkelt via swish till den scout som säljer sin urvuxna scoutskjorta. Lapp med swishnummer och pris finns på skjortan. Du kan själv hänga dit din skjorta när du vuxit ur den, så får någon annan scout glädje av den.

Scoutmärken

På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har. På scouterna.se kan du läsa mer om märken och märkesplacering på scoutskjortan.