Välkommen som scout i Linghems Scoutkår

Affisch med Jamboree-loggan 2022Att vara scout innebär massa saker. Du får nya vänner som du lär dig nya saker ihop med, åker på kortare och längre äventyr med och helt enkelt upplever en massa kul tillsammans med.

Du kommer att träffa scouter som är ungefär lika gamla som du i din avdelning. De avdelningar som finns i vår kår kan du läsa om på sidan avdelningar.

Varje avdelning gör sitt eget terminsprogram. Ju äldre scouterna är, desto mer är de själva med och planerar programmet, men redan de yngsta är med och påverkar vad som ska hända på mötena utifrån vad de tycker är kul och vad de vill lära sig.

Vissa år kan det bli så att två avdelningar har sina möten ihop över åldersgränsen, lite beroende på hur många scouter det är i de olika avdelningarna. Ibland får din avdelning besök av äldre scouter som har planerat och leder ett möte. Du kommer också att träffa äldre och yngre scouter på gemensamma aktiviteter, utflykter och läger.

Scoutiga ord

Avdelning, möte, patrull… Många nya ord! Du kommer snart att lära dig vad de betyder. Här kommer en liten förklaring till några vanliga scout-ord och exempel på vanliga aktiviteter som vi gör i vår kår.

Avdelning – en grupp av scouter som har möte ihop. Avdelningarna utgår från scouternas ålder.

Möte – Varje avdelning har möte varje vecka under terminstid. Ett möte är alltså vår veckoträff. På lov och helgdagar har vi vanligtvis inte möte.

Patrull – varje avdelning är indelad i mindre patruller. En patrull är den arbetsgrupp som löser uppgifter och lär sig saker ihop. En patrull består ofta av 4-8 scouter. Hur ofta patrullerna byts varierar mellan avdelningarna och du kommer att lära känna alla scouter i din avdelning.

Hajk – en hajk är jättekul tycker många scouter! En hajk är ett läger, att vi är på utflykt en helg eller en långhelg. Vi kan också ha hajk över dagen (dagshajk). Är vi borta längre än en dag så ingår övernattning.

Övernattning – vi sover över. Den första övernattningen är ofta en enkel övernattning i vår egen scoutgård. Det händer också att vi hyr en scoutgård av en annan kår och övernattar där.  Övernattar gör vi också på hajk där vi sover i tält eller i ett vindskydd i någon skog. Hur man sover och hur länge man sover borta beror mycket på scouternas ålder och på intresset i avdelningen. Från att ha enstaka övernattningar/hajker till att åka på fler och längre läger. Oavsett hur länge man sover borta så är varje gång ett nytt äventyr! Det är självklart frivilligt att sova borta och de yngre scouterna brukar kunna vara med på resten av aktiviteten även om man inte känner sig redo än att sova över. Då kommer du överens med ledarna om när det passar att en vuxen hämtar.

Läger – Scoutårets höjdpunkt, ett läger där man sover borta flera dagar och får träna på allt man gjort på mötena och övernattningarna/hajkerna.

Tävling – Ibland åker vi också på heldagsaktiviteter arrangerade av andra kårer i distriktet vi tillhör. Ofta består tävlingen i att man ska samla poäng genom att lösa olika scoutiga uppdrag där man får använda det man lärt sig på mötena.

Märken – på scoutskjortan finns ofta många påsydda märken. De visar till exempel vilken kår och avdelning scouten tillhör, vad scouten har lärt sig och vilka läger och hajker scouten varit med på.

Scoutår – ett scoutår börjar ungefär vid skolstart i augusti/september. Beroende på hur gammal du är så fortsätter du i samma avdelning eller byter till nästa. Det kanske kommer nya, yngre scouter till din avdelning. Ofta blir patrullerna nya vid ett nytt scoutår.

Har vi missat något scoutigt ord eller har du andra frågor så är det bara att kontakta någon av ledarna på avdelningen. Ofta håller avdelningen ett föräldramöte en bit in på terminen där de berättar lite mer om vad som är på gång.

Scouterna ♥ Naturen

Scouterna strävar alltid efter att vara ute i naturen så mycket som möjligt oavsett väder och årstid. Därför är det viktigt att tänka på ”kläder efter väder”. Det kan snabbt bli kallt när solen går ner höst och vår och eller om det är ute-aktivitet på ett novembermöte.